Blast from the past

Törmäsin vanhaan kollegaani loppuviikosta odottamatta ja jäin miettimään kaikkia niitä ihania ihmisiä ja mahtavia esimiehiä joiden kanssa olen saanut kunnian työskennellä. Useammassa entisessä työpaikassani / ketjussa olen saanut todeta että juuri myymälän puolella työskentelevät työntekijät ovat aivan uskomattoman sitoutuneta, niin yrityksen tavoitteisiin, asiakkaisiin kuin työyhteisöönsä. Aina myymäläpäälliköistä extratyöntekijöihin. Varsinkin eräässä yrityksessä tyypit lattialla olivat ottaneet firman omakseen, prioriteetikseen, toiseksi kodikseen, ja halusivat nostaa yritystä ylemmäs niin palvelun tasolla kuin myynnillisestikin. Tällaista ei tapahdu kaikkialla ja tuolloin näin selvästi kuinka juuri myymälätyöntekijät olivat kyseisen yrityksen kantava voima ja sen sydän. Sellaisessa yrityksessä on upeaa ja kunnia työskennellä, mahtavien työkavereiden kanssa!

Ihannetilanne on että myös esimiehet kaikilla tasoilla ja tahoilla tekisivät työtään yhtä suurella sydämellä, ei pelkästään lukuja katsoen. Tai sanotaanko, näkisivät oikeasti sen todellisuuden että juuri niiden lukujen takana on työntekijöiden sydän ja suuri panostus. Alaisiin pitää pystyä luottamaan eikä ainoastaan moittia jos kaikki ei ole täydellistä joka sekunti, ja jos näin ei ole, niin kannattaa myös miettiä voiko vika olla itsessään miksi ei luota tai omassa kommunikoinnissa ja kuuntelussa. Omasta mielestäni kaupanalan esimiehellä on hyvä olla myös omaa kokemusta asiakaspalvelu- ja myyntityöstä käytännön tasolla ja pitää siellä opitut asiat visusti mukanaan. Ja vielä parempi jos hänellä on todellisia onnistumisia matkallaan, henkilöstön ja myynnin suhteen. Tällaiseen esimieheen on helppo lähtökohtaisesti luottaa, samaistua ja kunnioituskin lähtee satasesta.

Olen ilokseni saanut tutustua myös muutamaan huikeaan esimieheen. Parhaiten muistan juuri tästä aiemmin mainitusta yrityksestä yhden esimieheni sekä aivan ensimmäisen kaupanalan esimieheni. Heissä oli paljon samaa. Äidillistä lämpöä, rautaista ammattitaitoa, monipuolisia tietotaitoja, sosiaalisia kykyjä, kykyä osata antaa palautetta, niin hyvää kuin rakentavaakin, ja halua ja kykyä myös kehittää yritystä eri tavoilla. Olen äärimmäisen kiitollinen näille molemmille esimiehille heidän luottamuksestaan, tuestaan, palautteestaan ja siitä että he antoivat minulle mahdollisuuden. Ilman näitä mahdollisuuksia en tiedä missä olisin tänä päivänä.

JACKET: Second hand / Roots Inc. JEANS: BikBok SHOES: A gift from a friend HOODIE: Second hand and customized

 

Translation:

 

I ran into my old colleague last week unexpected and started to think about all the wonderful people and great managers with whom I’ve had the honor to work with. I have to say that in several of my former working places I have witnessed that those employees working on the stores are unbelievably committed to the company’s goals, the customers and to the work invironment. All the way from the store managers to the extra workers. Especially in this one company where this colleague also worked for a long time, the employees in the actual stores considered the company as their own, as a priority, as a second home, and wanted to raise the company higher up in their customer service and sales. This is not the case everywhere and at that time I saw clearly just how the store employees were the driving force behind the company and the heart of the company. It’s an honor to work in such company and with such spectacular co-workers!

The ideal situation is that the managers and bosses in any level would work with such a heart and passion, and not just gazing the figures. Or, let’s say, would really see that the behind the figures, is above all, the employees and their contribution. Managers must be able to trust the employees and not only to blame if everything isn’t perfect in every second, and if this is not the case, then there’s the possibility that the fault is in herself/himdself, why she/he has difficulties to trust, or maybe there’s problems in communication and listening. In my own opinion, a supervisor working in retail would be good to have own experience in customer service and sales work in practice and keep the lessons learned diligently with them. And even better if they have genuine successes on their way, with staff and the sales. Such supervisor is easy, in principle, to trust, to identify with and the respect starts from one hundred.

I am pleased that I have also got to know few outstanding supervisors. On top I remember one from the place previously mentioned, as well as my very first supervisor from retail. They were a lot alike. They both had motherly warmth, professionalism, a wide range of skills and knowledge, they knew how to give feedback, both good and constructive, and had willingness and ability to develop the companies in different ways. I am extremely grateful to both of these managers for their trust, support, feedback and the fact that they gave me a chance. Without these chances I don’t know where I would be today.

Rokrok! / Eeva

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s